Згідно із результатами дослідження незалежної організації TNO Human Factors в Нідерландах, світлофори виготовлені відповідно до ДСТУ 4092, мають найкомфортніші характеристики інтенсивності світлового потоку, не зважаючи на те, що він нижчий, ніж у сусідній Польщі чи Нідерландах.
Як так сталось?
Дослідження оптимальної сили світла світлофорів вдень і вночі для учасників дорожнього руху хоч і було проведене в Нідерландах у далекому 2009 році, але все одно вже після того, як в голландських національних нормах були прописані найвищі значення мінімальної інтенсивності світла.
Європейський стандарт EN 12368 має три рівні продуктивності з мінімальною інтенсивністю світла 100 кд, 200 кд і 400 кд на базовій осі ламп. Кожна європейська країна повинна дотримуватися цього стандарту і може вибрати один із трьох рівнів продуктивності. У Нідерландах вибирають найвищу продуктивність рівня з мінімальною інтенсивністю світла 400 кд і максимумом 1000 кд.
Інтенсивність світла для червоних, жовтих і зелених сигнальних вогнів на базовій осі
| Рівень продуктивності | 1 | 2 | 3 |
| Imin | 100 кд | 200 кд | 400 кд |
| Imax клас 0 | 200 кд | 400 кд | 600 кд |
| Imax клас 1 | 400 кд | 800 кд | 1000 кд |
| Imax клас 2 | 1100 кд | 2000 кд | 2500 кд |
Після скарг учасників дорожнього руху про засліплення, у виробників та експертів із дорожнього руху почали виникати сумніви, щодо правильності вибору класу. Особливо для дорожніх ситуацій у сільській місцевості рівень із даною інтенсивністю світла здається занадто високим. Європейський стандарт не передбачає жодних вимог щодо зниження продуктивності роботи світлофорів в умовах нічного освітлення. Оскільки у світлофорах за межами населених пунктів не було належного режиму затемнення, у нічний час часто спричинялись ситуації із засліпленням водіїв. Незалежна дослідницька організація TNO Human Factors провела психофізичний експеримент, щоб знайти адекватну інтенсивність світла світлофора вдень та вночі і дати обгрунтовану відповідь на дану ситуацію.
Експериментальні сигнальні головки з ліхтарями діаметром 20 см (ліворуч) і 30 см (праворуч).
Дослідники розглянули три рівні продуктивності 1/1 (100-400 кд), 2/1 (200-800 кд) і 3/1 (400-1000 кд). В результаті проведеного експерименту були надані наступні рекомендації:
| Колір | Інтенсивність світла (кд) | |||
| День | Ніч | |||
| Мінімум | Максимум | Мінімум | Максимум | |
| Червоний | 200 | 800 | 50 | 200 |
| Жовтий | 200 | 800 | 20 | 80 |
| Зелений | 200 | 800 | 20 | 80 |
Тобто на основі тестів сприйняття, голландські дослідники виявили, що рівень продуктивності світлофорів 2/1 стандарту EN 12368, з мінімальною інтенсивністю світла 200 кд і максимумом 800 кд, найкраще підходить для спостерігачів у денний час.
Регулювання інтенсивності світла за допомогою поворотної ручки. Праворуч: люксметр для вимірювання
освітлення навколишнього середовища та інтенсивності світла світлофора.
Щоб уникнути незручних ситуацій для сприйняття, світлофори можуть бути затемнені вночі, у випадку, коли навколо світлофорного об'єкта темно і немає заважаючих додаткових рекламно-інформаційних та інших яскравих вогнів. Рекомендовано на основі рівня продуктивності 2/1 коефіцієнт затемнення 10 для жовтого і зеленого світлофора, і коефіцієнт затемнення 4 для червоного світлофора.
Чи потрапила на очі авторам ДСТУ в редакції 4092:202Х стаття із голландським дослідженням, чи ні, але вибір інтенсивності світлового потоку для транспортних світлофорів був дуже вдалим (див. таб.).
| Колір | Осьова сила світла сигналу, кд, не менше ніж | ||||
| Транспортних світлофорів типів | Пішохідних світлофорів |
||||
| 1, 2, 4, 6, 7 | 3 | 5 | 8 | ||
| Червоний | 200 | 15 | - | 50 | 50 |
| Жовтий | 300 | 20 | - | 70 | - |
| Зелений | 200 | 15 | - | 50 | 50 |
| Місячно-білий | 200 | - | 25 | - | - |
Потрібно зазначити, що світлофори Компанії СЕА від самого початку виробництва мали саме найкомфортніші значення інтенсивності світлового потоку. За більше ніж 15 років не було скарг ні від водіїв великих міст зі значною освітленістю вулиць у нічний час, ні від учасників дорожнього руху малих населених пунктів чи периферійних районів великих міст, де немає інтенсивного рекламно-інформаційного додаткового освітлення.
Ознайомитись з реалізованими проєктами напрямку світлофорної продукції SEA
За додатковою інформацією та з питань придбання світлофорів і технічних засобів управління дорожнім рухом звертайтеся до центрального офісу виробника - Компанію СЕА, м. Київ, тел.: +38 (044) 330-00-88; info@sea.com.ua
Похожие новости

Войдите или зарегистрируйтесь