Щороку 5 серпня у світі відзначають День світлофора — день, присвячений одному з найважливіших винаходів для безпеки на дорогах. Світлофор — це більше, ніж просто три кольори. Це порядок у русі, захист життя, і водночас — інструмент розвитку міської інфраструктури.
Саме тому приємно відзначати, що й Україна впевнено крокує в ногу з передовими країнами Європи, постійно вдосконалюючи свої стандарти та підходи до організації дорожнього руху.
З 1 травня 2025 року в Україні набув чинності новий стандарт ДСТУ 4092:2024, який остаточно гармонізує українські світлофори з європейськими технічними нормами. Водночас він не є простою копією європейських вимог – Україна адаптувала та вдосконалила підходи з урахуванням власного досвіду та практики.


Як і в країнах ЄС, окрім основних технічних норм (EN 12368, EN 50556), в Україні діють додаткові національні стандарти, що деталізують форми стрілок, порядок відображення кольорів, використання таймерів і вимог до пристроїв звукового повідомлення (ПЗС). Проте, на відміну від багатьох країн ЄС, Україна в деяких питаннях пішла далі та впровадила практичні рішення раніше.
Основні зміни в ДСТУ 4092:2024
Новий зелений сигнал – смарагдовий
Зелений колір сигналу буде змінено на яскравий смарагдовий (із синюватим відтінком), який краще видно на фоні денного неба. Це відповідає останнім вимогам Віденської конвенції та практиці більшості країн ЄС.
Нові стрілки – шеврони
Замість класичних суцільних стрілок вводяться сегментовані («зрізані») шеврони, які помітніші здалеку й легше сприймаються водіями.
Велосипедні світлофори
Вперше на нормативному рівні закріплено використання спеціальних лінз із піктограмою велосипеда — для забезпечення безпеки велоруху, як це давно реалізовано в Німеччині, Данії та Нідерландах.
Обов’язкові таймери зворотного відліку часу (ТЗВЧ)
Для пішоходів і водіїв світлофори зобов’язані показувати час до зміни сигналу. Такі рішення в Україні використовувалися ще до появи вимог у деяких містах ЄС, зокрема у Польщі, Чехії, Хорватії.
Пристрої звукового супроводу (ПЗС)
Звукові сигнали для людей з порушенням зору стали обов’язковим елементом на світлофорах. При цьому в Україні створили власні типи ПЗС, які ефективніше спрацьовують у міських умовах — без копіювання західних аналогів.
Чому український підхід — один із найкращих?
Попри відсутність централізованої державної програми модернізації, українські міста разом із виробниками виявили високу клієнтоорієнтованість. Вони орієнтувалися не лише на технічні вимоги, а на комфорт і безпеку користувачів:
- Таймери зворотного відліку з’явилися на світлофорах уже в середині 2010-х років — раніше, ніж у багатьох європейських містах, де подібні рішення з’явилися лише з новими грантовими проєктами.
- ПЗС також не були скопійовані — українські розробники створювали практичніші пристрої, протестовані в реальних міських умовах.
- Стандарти адаптувались не формально, а з використанням досліджень інституту TNO (Нідерланди), щоб досягти оптимальної світлової інтенсивності та чіткої видимості сигналів на наших дорогах.
Україна не лише гармонізувала нормативну базу із країнами ЄС, але й зробила це з випередженням у деяких аспектах — завдяки співпраці між виробниками, муніципалітетами та розробниками стандартів. Це приклад, коли адаптація не означає копіювання, а результат — кращий і зручніший для людей.
Купуйте світлофори та технічні засоби управління дорожнім рухом в Компанії СЕА!
Схожі новини

Увійдіть або зареєструйтесь