Питання про стан доріг в Україні завжди стоїть на п'єдесталі гарячих як у держави, так і у жителів країни. З року в рік семимильними кроками якість доріг стає кращою, але ще швидше — дороги псуються. Як виправити цю проблему? Що можна закупити, впровадити, побудувати для того, щоб питання доріг було закрито? Відповідь є — впровадження WIM систем. Звісно комплекси зважування транспорту в русі не вирішать проблему на 100%, але суттєво покращать ситуацію на дорогах.
Компанія СЕА здійснює повний обсяг робіт із впровадження систем динамічного зважування транспортних засобів у русі — Weigh-in-Motion, — а саме: проєктування, постачання, монтаж обладнання та опорних конструкцій, а також введення в експлуатацію та технічну підтримку систем SEA WIM.
У даній статі ми розглянемо перспективи впровадження майданчиків WIM, роль іх у Smart Cities та поцікавимось думками спеціалістів щодо цінності систем зважування транспортних засобів у русі.
Зараз у багатьох містах світу заборонено або намагаються обмежити рух великовантажних транспортних засобів взагалі, або дозволяють рух лише в певний час. Технологія Weigh-in-Motion існує для забезпечення дотримання обмежень щодо вантажівок – тож які переваги системи та чи надає WIM можливості самим постачальникам?
Наприклад, Крістоф Клаузер, менеджер з розвитку бізнесу в Kistler, бачить підвищений інтерес у деяких регіонах до використання WIM для обмеження доступу транспортних засобів до міст, але попереджає: «Цей інтерес рідко перетворюється на встановлені майданчики WIM». За його словами, це пояснюється обмеженням бюджетів і альтернативними методами контролю, такими як ANPR/ALPR. Крім того, якщо обмеження доступу залежить від класу автомобіля, а не ваги, системи WIM не будуть використовуватися у великих масштабах.
Консультант Q-Free WIM Енді Ліс, який також є віце-президентом Міжнародного товариства зважування в русі (ISWIM), погоджується. «Деякі великі міста, такі як Лондон, мають схеми контролю вантажних автомобілів, які обмежують їх в’їзд у місто в певний час доби або у вихідні, коли інтенсивність руху менша. Однак більшість із них здійснюється за допомогою використання ANPR/ALPR, а також ліцензування вантажних автомобілів».
Александер Коніор, генеральний директор APM, каже, що небагато міст у Польщі інвестували в станції WIM, щоб зменшити рух великовагового транспорту, а Флоріан Вайс, засновник Traffic Data Systems, зазначає, що WiM все одно встановлюють переважно на автомагістралях.
WIM — спосіб отримання надважливої інформації
Матія Маврік, керівник відділу продажів і маркетингу компанії Cestel, вважає, що, незважаючи на те, що WIM зазвичай встановлюють на міських кільцевих дорогах, щоб допомогти місцевим правоохоронним органам, запобігаючи в’їзду перевантажених транспортних засобів у міські райони, ця інформація є надзвичайно корисною: «Містам надається інформація про схеми руху, склад трафіку (які типи вантажівок є найпоширенішими), години пік (у який час доби завантажені вантажівки заїжджають у певну територію) — ця інформація є важливою для прийняття рішень щодо регулювання важкого руху в місті».
Можливо, це прогалина, яку WIM-провайдери можуть заповнити. Ріш Малхотра, президент і генеральний директор International Road Dynamics (IRD), каже: «Я думаю, що обізнаність про WIM зростає, і все більше міст використовують його як інструмент для розуміння моделей навантаження на шляхопроводи та мости. Детальні дані майданчику WIM у поєднанні з іншими джерелами даних дають планувальникам набагато чіткішу картину трафіку та впливу обмежень на вантажівки».
Він продовжує, що один із перших кроків для створення «розумних міст» — зробити їх технологічними та зручними для громадян/мешканців, щоб підвищити безпеку та ефективність. «Концепція віртуальної вагової станції спочатку була реалізована в сільській місцевості для моніторингу та ідентифікації комерційних транспортних засобів в обхід вагових станцій, розташованих на магістралях, якими зазвичай проїжджає комерційний транспорт. Міста та муніципалітети в усьому світі інвестують у технологічну інфраструктуру для виявлення впливу перевантаження, а також щотижневого руху комерційних транспортних засобів. Як тільки серйозність проблеми буде зрозуміла, системи контролю за перевантаженням у містах і муніципалітетах зможуть обмежити рух великовантажних автомобілів у містах».
Поки що неоднозначна картина. Чи є ймовірність, що майданчики WiM будуть якимось чином пов’язані зі Smart Cities?
Дані про вагу в містах за допомогою системи WIM
Кількість установок WIM у містах – на відміну від автомагістралей – безумовно, значно менша, визнає Крістоф Клаузер з Kistler. Однак у міських районах існує більша потреба в даних про вагу, продовжує він, наприклад, щоб краще розрахувати термін служби покриття у містах. «Сьогодні дані про транспортне навантаження з автомагістралей часто беруться для оцінки тривалості експлуатації покриття або інфраструктури в міських районах», — говорить він. «Але рух у містах суттєво відрізняється від руху на магістралях (згадайте громадський транспорт, вивіз сміття, транспортні засоби доставки). Тож реальні дані з міст можуть допомогти краще планувати та підтримувати міську інфраструктуру: з цієї причини я припускаю, що WIM набуде значення разом із Smart Cities у майбутньому».
Хоча Жан-Крістоф Вангенот, керівник бізнес-підрозділу ITS у Sterela, каже, що компанія не стикалася з WIM, безпосередньо пов’язаними з проєктами Smart City як такими, він вказує на потенційну тенденцію, яка пов’язана з майбутньою стійкістю міської інфраструктури. «Обсяг більшості WiM, які встановлюються сьогодні, залишається, по суті, обмеженням ваги на автомагістралях і дорогах», — говорить він. «Однак ми отримуємо все більше запитів від міст, які шукають рішення для захисту застарілої дорожньої інфраструктури (особливо мостів), яка більше не пристосована для найважчих транспортних засобів, які тепер дозволені на громадських магістралях. Для таких додатків системи WiM можуть відігравати важливу роль у контролі доступу та сповіщенні органів влади про шкоду, спричинену перевантаженими транспортними засобами.
У IRD Ріш Малхотра безумовно бачить зміни. «Проглядаються зв’язки, починаючи від підвищення безпеки та ефективності в містах для захисту вразливих учасників дорожнього руху до контролю над швидкістю, червоним світлом, викидами, заторами, розмірами, а також вагою комерційних транспортних засобів», — говорить він. «Основна увага полягає в тому, щоб забезпечити кращу якість життя. Обмеження вантажних автомобілів з метою підвищення безпеки та ефективності, а також правозастосування йдуть рука об руку. Ці типи обмежень призводять до зменшення заторів удень і більш плавного пересування людей».
Так само, головний науковий співробітник VanJee WIM Ван Пін вважає, що це зростаюча тенденція. «VanJee пропонує рішення для інтеграції систем WIM із службою великих даних», — пояснює він. «Перевантажені вантажівки завжди створюють серйозні проблеми в русі, включаючи дорожньо-транспортні пригоди, пошкодження доріг і затори. Компанія VanJee розробила платформу WIM Big Data, щоб допомогти державним органам контролювати кожну вантажівку на дорозі, особливо перед тим, як вантажівки заїдуть у великі міста».
Матія Маврік, керівник відділу продажів і маркетингу Cestel, погоджується: «Інтеграція систем WiM у великі інформаційні центри безперечно стала гарячою темою в останні роки, і ми абсолютно віримо, що це майбутнє».
Центри інформації про дорожній рух, які охоплюють автомагістралі, вже об’єднують мережі камер, метеостанцій, систем WIM, камер контролю швидкості та змінних знаків, і це позитивно впливає на безпеку дорожнього руху та ефективність поліції та технічного обслуговування. «Що стосується «розумних» міст, наша компанія в останні роки брала участь у кількох проєктах, у яких відстежується інтенсивний трафік, що в’їжджає на міські простори, а потім ці дані використовуються як частина ширшої інформаційної системи», — пояснює Маврік. «Але ми вважаємо, що є набагато більше можливостей для інтеграції даних WIM у розумні міста, особливо коли йдеться про використання цих даних в обслуговуванні та плануванні інфраструктури».
Матія Маврік також бачить пряме правозастосування, додаючи: «З іншого боку, ми вважаємо, що аналіз трафіку та структурний моніторинг стану можуть допомогти власникам інфраструктури заощадити багато грошей. Ось чому ми бачимо величезний потенціал у мостових системах WiM. Для прикладу: близько половини мостів у Європі старше 50 років, і така ж ситуація у всьому світі. Оскільки мости є дуже дорогими об’єктами інфраструктури, їх власники дуже зацікавлені в науковому підході до управління мостами».
Поєднання мостових систем WIM з іншими датчиками дає інженерам дані, необхідні для успішної оцінки стану конструкції, і в той же час дані WIM також можуть використовуватися інженерами для оцінки залишкового терміну служби доріг і використання даних у плануванні. «Але всеосяжною тенденцією майбутнього, безумовно, є інтеграція систем WIM з іншими технологічними рішеннями у великі мережі, де експерти з різних дисциплін можуть використовувати дані для кращого управління інфраструктурою та підвищення безпеки дорожнього руху», — підсумовує Маврік.
«WiM — це перевірена та успішна технологія, яка діє як стримуючий фактор, а також як рушій безпеки та стійкості», — каже Ріш Малхотра з IRD. «Головна зміна за останні кілька років, яку ми спостерігали, відбулася у впровадженні технологій завдяки зміні правил. Програми розвиваються, щоб підвищити безпеку, а також створити нові доходи, які стали дуже важливими для суб’єктів державного сектора. Застосовуючи концепцію гарантії доходу через неперевершену точність і впевненість, цього найкраще досягти за допомогою рішень «як послуга», які можуть не вимагати традиційних початкових капітальних витрат. Висока точність призведе до високої впевненості, дозволяючи постачальникам і консультантам розширити розмову від перевірки WiM до прямого забезпечення».
Висновки по впровадженні системи WIM на дорогах України
Розширення WIM іншими технологіями для надання більш детальної інформації про транспортні засоби для додатків для захисту інфраструктури та дорожніх активів зростатиме, вважає Малхотра.
«WIM є цінним для розуміння великовантажних автомобілів, їхнього впливу на рух і вантажопотік, а особливо для того, наскільки вони спричиняють погіршення дорожнього покриття. Ми очікуємо, що тенденція до встановлення більшої кількості систем WIM на відкритих дорогах і на мостах збережеться. Нові системи WIM мають велике значення для дорожніх компаній, які допомагають завершити картину для планувальників дорожнього руху, поєднуючи WIM з ШІ та іншими інноваційними технологіями».
Перевантаження, безумовно, залишається основною проблемою, особливо при розрахунку фінансових наслідків для підтримки інфраструктури, наполягає Енді Ліз з Q-Free. «Ось чому безпосереднє дотримання правил є основною метою та рушійною силою для WIM на даний момент і підвищення точності зважування», – припускає він. «Значні вдосконалення за останні кілька років допомогли здійснити це завдяки новим конструкціям дорожніх датчиків, які надходять на ринок від різних виробників, включаючи можливість зважування окремих коліс і профілювання шин. Крім того, існує низка відносно нових продуктів ITS, які поєднуються з WIM, щоб допомогти з такими вимірюваннями, як 3D вимірювання розмірів і оптична класифікація транспортних засобів».
Ознайомитись більш детально з напрямком SEA WIM
Компанія СЕА займається проєктуванням, розробкою програмного забезпечення, монтажем, впровадженням і технічною підтримкою систем WIM. До складу партнерів СЕА входять:
- International Road Dynamics Inc. — багатопрофільна компанія, що спеціалізується на інтелектуальних транспортних системах, має досвід розробки комплексних технічних рішень для вирішення унікальних і складних транспортних завдань.
- Kistler Group — світовий лідер на ринку технологій вимірювання динамічного тиску, сили, крутного моменту та прискорення.
За додатковою інформацією звертайтесь за телефоном +38 (044) 330-00-88 або надсилайте запити по електронній пошті: info@sea.com.ua.
Написати відгук