Виробники систем зважування в русі засмучені тим, що акредитація за стандартом OIML не є достатньою для задоволення вимог тендерів у деяких країнах. У цій статті рада Міжнародного товариства зважування в русі пропонує можливий шлях для подальшого розвитку…
Зважування в русі (WiM) — це технологія, яка використовується для різних застосувань, пов’язаних з визначенням маси та навантаженням на осі дорожніх транспортних засобів. Дорожні WiM-системи встановлюються або на узбіччі дороги з сенсорами, вбудованими безпосередньо в дорожнє покриття для безпосередніх вимірювань, або під мостом для опосередкованих вимірювань.
Замовники можуть отримати дуже небагато або навіть лише одного постачальника, який готує заявку на тендер WiM
Зважування в русі зазвичай визначається як процес вимірювання динамічних сил шин рухомого дорожнього транспортного засобу (динамічні навантаження на колеса) та оцінювання загальної ваги транспортного засобу (GVW) і частки цієї ваги, що припадає на кожне колесо, вісь і групу осей відповідного статичного транспортного засобу (статичні навантаження на колеса та осі).
Окрім вимірювання GVW, навантажень груп осей, навантажень на осі та часто навантажень на колеса проїжджаючих транспортних засобів, WiM-система також визначає інші параметри, що стосуються транспортного засобу (тобто довжина транспортного засобу, клас транспортного засобу та кількість осей) і його проходження через WiM-систему (тобто дата, час, швидкість і смуга руху). Таким чином, WiM-система вимірює, зберігає та надає детальні дані про транспортний потік та навантаження на дорогу. Для WiM-систем застосовуються певні специфічні умови. Ці умови впливають на якість і надійність даних, вимірюваних WiM-системою, а також на довговічність самих сенсорів та WiM-системи.
LS-WiM та HS-WiM
WiM-системи часто поділяють на дві різні групи: зважування в русі на низькій швидкості (LS-WiM) та на високій швидкості (HS-WiM). Хоча ці терміни є загальновживаними, вони можуть спричинити деяку плутанину, оскільки натякають на наявність певного обмеження швидкості, яке розділяє LS-WiM та HS-WiM. Проте більш точним буде визначення LS-WiM як системи, що працює в контрольованому середовищі зважування з обмеженими варіаціями способу, в який транспортний засіб проходитиме через систему під час вимірювання.
Навпаки, HS-WiM визначається як система, що працює в умовах вільного потоку трафіку без будь-якого контролю над тим, як транспортні засоби проходитимуть через WiM-систему, або в контрольованих умовах, наприклад, на спеціальній смузі для важких транспортних засобів. Хоча такі контрольовані умови більш стабільні порівняно з вільним потоком, вони все ж залишаються досить динамічними.
Головна відмінність між цими двома системами полягає в тому, що для LS-WiM вимірювання динаміки руху транспортного засобу (рух транспортного засобу та його осей під час руху) значно зменшені і можуть бути проігноровані. У той час як для HS-WiM-систем динаміка руху є частиною вимірювання і не може бути проігнорована. Це піднімає питання, чи повинен стандарт WiM включати вимоги для обох систем LS-WiM і HS-WiM та як це можна досягти, не включаючи надмірно обмежувальні вимоги.
Використання HS-WiM має багато переваг: від ідентифікації перевантажених транспортних засобів до допомоги інженерам у проєктуванні дорожнього покриття для розрахункового трафіку та забезпечення дієвого інструменту для службовців для зниження рівня перевантаження. HS-WiM не є абсолютно точною наукою, оскільки на вимірювання динамічної ваги транспортних засобів впливають варіації як у дорозі (трафік та інфраструктура), так і в погодних умовах. Точність та надійність вимірювальних даних з огляду на їх використання є ключовим аспектом для WiM-систем.
Протягом багатьох років уряди та промисловість працювали над розробкою специфікацій, таких як COST323, розроблених у Європі, та стандартів, таких як ASTM-E1318, розроблених у Північній Америці, а також багатьох інших на національному або регіональному рівнях.
OIML R-134
Ще одним документом, який часто використовується на міжнародному рівні як довідковий, є OIML R-134: міжнародна рекомендація під повною назвою «Автоматичні прилади для зважування дорожніх транспортних засобів в русі та вимірювання навантаження на осі». OIML є міжурядовою організацією, що розробляє модельні рекомендації та пов'язані документи для використання органами законодавчої метрології та промисловістю. Наразі організація має 64 держави-члени та 63 асоційованих члени. Незважаючи на рекомендаційний характер, кожна держава може приймати документ повністю або частково, або не приймати його взагалі. Також OIML може призначати лабораторії по всьому світу, яким доручено тестування обладнання відповідно до міжнародних рекомендацій. У випадку з R-134 на вебсайті OIML зазначено шість таких акредитованих лабораторій.
OIML R-134 був спочатку розроблений для вирішення питань зважування на низьких швидкостях і в статичному стані. З появою та розвитком високошвидкісного зважування в русі до цієї міжнародної рекомендації з роками додавалися поправки. На щастя для галузі, приблизно чотири роки тому OIML розпочала процес перегляду R-134, щоб врахувати технологічні досягнення з часу його початкового впровадження у 2006 році, особливо для включення умов вільного потоку в HS-WiM. Це нововведення було позитивно сприйняте членами Міжнародного товариства зважування в русі (ISWIM). ISWIM — це організація, що об'єднує широку спільноту зважування в русі і включає три різні групи зацікавлених сторін. Серед них: користувачі WiM та зібраної ним інформації; науковці та дослідники у сфері WiM-технологій та пов'язаних даних; та виробники, які займаються випуском WiM-продуктів і/або послуг.
На вебсайті OIML зазначено, що її місія полягає у створенні умов для економік, щоб забезпечити ефективні інфраструктури законодавчої метрології, які є взаємно сумісними та міжнародно визнаними, для всіх сфер, за які уряди несуть відповідальність, таких як сприяння торгівлі, встановлення взаємної довіри та гармонізація рівня захисту прав споживачів у всьому світі. І саме тут виникає проблема для галузі високошвидкісного зважування в русі.
Виробники починають відчувати розчарування, оскільки їхня акредитація OIML не є достатньою для задоволення вимог тендерів
Кілька виробників вже пройшли — або перебувають у процесі отримання — акредитації OIML через сертифіковані OIML лабораторії. Для виробників це особливо необхідна інвестиція, хоча вони відзначають значні витрати, що йдуть на час, фінансові та людські ресурси для підготовки систем для лабораторних випробувань, пошуку нових тестових майданчиків, встановлення тестової системи, найму тестових вантажівок тощо. Це завдання вимагає серйозного підходу, але для виробників, які прагнуть продемонструвати продуктивність і відповідність своїх HS-WiM систем, воно є необхідним.
Після отримання акредитації обладнання, теоретично виробники повинні мати можливість подавати заявки на тендери у будь-якій країні, де визнається акредитація OIML R-134. Однак у повсякденній практиці виробники все частіше стикаються з тим, що акредитація OIML не є достатньою для задоволення вимог тендерів в інших державах-членах — наприклад, Виробник X отримав сертифікацію в державі A, але держава B вимагає додаткових аналогічних тестів, перш ніж прийняти обладнання як таке, що відповідає стандарту OIML. Якщо тести держави A проведені відповідно до нормативів, які додаткові тести повинні проводитися в державі B? Це стає перешкодою для виробників, як було зазначено раніше. Керівництво ISWIM відчуває дедалі більше тиску з боку членів свого Коледжу виробників і консультантів для вирішення цієї ситуації.
Гармонізований підхід
З точки зору покупців/кінцевих користувачів WiM-систем, ідея мати власний набір специфікацій або «документ із закупівельними вимогами», що відповідає їхнім конкретним потребам, включаючи повторне тестування OIML R-134, може здаватися хорошою. Однак на практиці цей підхід часто призводить до того, що багато постачальників WiM вирішують не проходити повторні та додаткові випробування для конкретного набору вимог. У результаті замовник може зіткнутися з тим, що на тендер подається лише один постачальник, що, в свою чергу, впливає як на ціну, так і на якість у довгостроковій перспективі через відсутність конкуренції. Вимога чіткого набору специфікацій у тендері є доцільною для відбору постачальників високої якості.
Однак це може мати негативний ефект, коли специфікації настільки специфічні, що постачальники якісних рішень вирішують не брати участь у тендері лише через необхідність повторного тестування вже незалежно сертифікованого обладнання. Це особливо актуально для покупців, які представляють невеликий ринок, де витрати на процедуру схвалення сильно впливають на кінцеву ціну системи.
Очевидно, що є переваги гармонізованого підходу, при якому визнання OIML R-134 здійснюється без необхідності додаткових тестів для задоволення специфічних потреб користувачів, відображених у тендерній документації.
Членство ISWIM об’єднує найбільший досвід і експертизу у сфері WiM-технологій і застосувань у всьому світі. Однак, окрім визнання важливості стандартів та їх підтримки, ISWIM не займає офіційної позиції у розробці та впровадженні міжнародних стандартів.
ISWIM наразі виступає зовнішнім експертом у процесі перегляду OIML R-134. Організація вітає можливість співпраці з OIML щодо «просвітницької діяльності» серед кінцевих користувачів WiM про переваги та недоліки використання міжнародної рекомендації порівняно зі специфічними тендерними вимогами. Крім того, ISWIM готовий допомагати OIML в інформуванні керівництва національних органів законодавчої метрології та сертифікаційних установ про переваги прийняття міжнародної рекомендації замість розробки власних специфікацій.
ISWIM намагається визначити свою роль у вирішенні цієї ситуації та шукає конструктивні дискусії у WiM-спільноті для вирішення цієї дилеми.
Джерело: itsinternational.com
Ознайомитись більш детально з напрямком SEA WIM
Компанія СЕА займається проєктуванням, розробкою програмного забезпечення, монтажем, впровадженням і технічною підтримкою систем WIM. До складу партнерів СЕА входять:
- International Road Dynamics Inc. — багатопрофільна компанія, що спеціалізується на інтелектуальних транспортних системах, має досвід розробки комплексних технічних рішень для вирішення унікальних і складних транспортних завдань.
- Kistler Group — світовий лідер на ринку технологій вимірювання динамічного тиску, сили, крутного моменту та прискорення.
За додатковою інформацією звертайтесь за телефоном +38 (044) 330-00-88 або надсилайте запити по електронній пошті: info@sea.com.ua.
Похожие новости
Написать отзыв