Компанія СЕА
× Компанія Каталог Новини Вакансії Вхід/авторизація Виробники Контакти Доставка Тех. Підтримка

15-хвилинне місто: рішення для екологічної мобільності?

  • 22.01.2025
  • 93

До 2050 року майже 70% людей прогнозовано проживатимуть у міських районах. У більшості сучасних міст простір спроєктований так, щоб забезпечити швидкий потік транспорту, особливо автомобілів. Значна частина громадського простору зайнята дорогами, які мають швидко доставити вас з точки А в точку Б. На жаль, люди витрачають багато часу у міських заторах. Зважаючи на те, що наші міста продовжують зростати, деякі експерти погоджуються, що необхідне нове міське планування для покращення якості життя та збереження довкілля.

Починаючи з пандемії COVID-19 і навіть раніше, такі міста, як Копенгаген і Париж, впроваджують нові міські моделі. Від міст без автомобілів до суперкварталів, від компактних міст до 15-хвилинних міст – усі ці моделі, здається, мають одну мету: віддати перевагу пішохідному руху та велосипедам, щоб зробити міста та їхніх мешканців здоровішими.

Компактне місто

Компактні міста характеризуються високою щільністю житлової забудови, коротшими відстанями та більшою різноманітністю. Забезпечуючи кращі можливості для пересування, роблячи використання земель більш різноманітним і скорочуючи час поїздок, компактне місто сприяє підвищенню якості життя.

Місто без автомобілів

У містах без автомобілів уряди прагнуть зменшити використання приватного моторного транспорту та мотивувати людей користуватися активним і громадським транспортом, забезпечуючи легкий доступ. Скорочуючи забруднення повітря та збільшуючи фізичну активність населення, Гамбург планує стати містом без автомобілів до 2034 року.

Суперквартали

Суперквартали подібні до районів із низьким рівнем трафіку. У певних кварталах забороняється моторний транспорт, і більше простору виділяється для активного пересування, людей і зелених зон. У Барселоні уряд планує створити понад 500 суперкварталів, що, за оцінками, дозволить запобігти 700 передчасним смертям щорічно.

15-хвилинне місто

Що таке 15-хвилинне місто?

15-хвилинне місто – це таке місто, яке потребує мінімальних поїздок між житлом, парками, офісами, ресторанами та школами. Усі необхідні зручності розташовані в межах 15-хвилинної прогулянки чи велосипедної поїздки. Незалежно від того, чи живете ви в центрі, чи в іншому районі, кожен район виконує шість соціальних функцій: проживання, робота, постачання, догляд, навчання та дозвілля. Основні зручності включають:

  • Робота
  • Магазини
  • Охорона здоров’я
  • Школи
  • Культурні заклади
  • Спорт і відпочинок
  • Парки

15-хвилинне місто
Джерело: Paris en Commun. Ескіз концепції "15-хвилинного міста". За годинниковою стрілкою з верхньої частини зображення розташовані заголовки: Освіта, Робота, Обмін знаннями, Покупки, Відпочинок, Громадське залучення, Здоров'я, Громадський транспорт, Фізичні вправи та Харчування. (Фото: Ubique).

Ідея

Основним рушієм концепції 15-хвилинного міста є Карлос Морено, науковець із Бізнес-школи Сорбонни та експерт у сфері міського планування. Його мета полягає у двох аспектах: покращення якості життя у місті та зменшення негативного впливу на довкілля. У 15-хвилинному місті, яке уявляє Морено, люди витрачають менше часу й енергії на пересування. Це створює більше часу та простору для спілкування. Крім того, мінімальна кількість автомобілів у місті знижує рівень викидів. Для забезпечення цієї якості життя, за словами Карлоса Морено, 15-хвилинне місто має базуватися на чотирьох основних принципах: щільність, близькість, різноманітність і повсюдність. Ці принципи охоплюють шість основних соціальних функцій міста, згаданих раніше.

Щільність

У традиційному плануванні щільність означає висотність будівель, але в 15-хвилинному місті це стосується кількості людей на квадратний кілометр. Оптимальна щільність допомагає ефективно планувати доступний міський простір і забезпечувати наявність необхідного простору без використання автомобілів.

Різноманітність

Цей принцип має два виміри:

  • Потреба у змішаному використанні районів, що передбачає здорове поєднання житлових, комерційних та розважальних зон.
  • Культурне й соціальне різноманіття населення.

Близькість

Цей принцип сприяє скороченню часу, витраченого на щоденні поїздки, а також знижує екологічні та економічні витрати. Водночас він допомагає визначати соціальні показники, що впливають на міських жителів.

Повсюдність

Райони мають бути доступними й фінансово посильними для всіх. Морено також виділяє три основні характеристики 15-хвилинного міста: Ритм міста має бути адаптований до людей, а не до автомобілів. Кожен квадратний метр доступного простору має використовуватися багатоцільово. Райони спроєктовані таким чином, щоб жителі могли жити, працювати й отримувати необхідні послуги, не перебуваючи постійно в дорозі.

"Не зрозумійте мене неправильно, я не прагну, щоб міста стали сільськими поселеннями. Міське життя є динамічним і креативним. Міста — це осередки економічної активності та інновацій, але ми повинні зробити життя у місті приємнішим," — зазначає Морено.

Приклади

Міста, які прагнуть стати 15-хвилинним містом, не повинні трансформуватися одразу. Концепція за своєю суттю підходить для впровадження на рівні районів або мікрорайонів. Це дає можливість поетапної реконструкції міста. Міста можуть застосовувати ідеї 15-хвилинного міста в існуючих планах для нового будівництва та реконструкції міських районів. Ось приклади міст, які зараз впроваджують цей концепт: Париж, Барселона, Мельбурн, Оттава, Нью-Йорк та Копенгаген.

Париж

Карлос Морено зазначає, що в Парижі 66% громадського простору займають вулиці для автомобілів. Однак індивідуальні автомобілі перевозять лише 17% населення. Мер Парижа Анн Ідальго з моменту свого призначення в 2014 році ставила за мету покращити якість життя. Вона раніше заборонила автомобільний рух на частинах Сени, а в лютому 2020 року оголосила, що хоче перетворити Париж — місто з населенням 2,2 мільйона осіб — на ville du quart d’heure, 15-хвилинне місто, та навіть призначила комісара з питань 15-хвилинного міста.

Барселона

У Барселоні 60% громадського простору використовується для автомобілів. Проте лише одна з чотирьох поїздок здійснюється на автомобілі. Згідно з опитуванням місцевої влади, 90% населення підтримує заходи для пішоходів, велосипедистів і використання громадського транспорту. Таким чином, Барселона прагне виділити простір для здоровіших цілей. Барселона вже в багатьох аспектах є 15-хвилинним містом, успішно впроваджуючи суперквартали.

15-хвилинне місто
Візуалізація того, як може працювати вулиця для шкіл з дотриманням соціальної дистанції. Фото: Nacto/Bloomberg Associates.

Нью-Йорк

Колишній комісар з транспорту Нью-Йорка Джанет Садік-Кан вважає, що наступним кроком для Нью-Йорка є відновлення вулиць і використання їх як відкритих класів, виборчих дільниць та для будь-якої зовнішньої діяльності. Вулиці повинні бути так само адаптивними, як і саме місто.

"У департаменті транспорту Нью-Йорка, де я працювала під час мерства Майка Блумберга, ми розглядали 9 656 км вулиць як критично важливі активи, які можна використовувати не тільки для пересування і паркування автомобілів. За менш ніж сім років ми створили 644 км велосипедних доріжок, сім швидкісних автобусних маршрутів та запустили 70 площ у місті, повернувши 73 гектари колишнього вуличного простору."

Оттава

Місто Оттава розпочало розробку 25-річного плану розвитку в 2019 році, щоб створити 15-хвилинні райони. Воно вчиться у таких міст, як Копенгаген, Амстердам і Портленд. Метою є те, щоб більше 50% поїздок жителі здійснювали пішки, на велосипеді, громадським транспортом або з використанням карпулінгу. Наразі 40-50% щоденних поїздок його мешканців здійснюються іншими видами транспорту, крім приватних автомобілів.

Копенгаген

Копенгаген пішохідизував свою головну торгову вулицю ще в 1962 році. Район Нордахавн спроєктовано як п’ятихвилинний район. Протягом наступних 50 років цей район буде розширено, і 40 000 жителів отримають 40 000 робочих місць. Магазини, установи, робочі місця, культурні заклади, громадський транспорт — усе в межах п’яти хвилин пішки від будь-якої точки району. Цей район обслуговуватиметься підвісною лінією метро та мережею велосипедних доріжок, які створять зелену артерію. Підвісна лінія буде покривати велосипедну автомагістраль, щоб велосипедисти могли залишатися сухими в будь-яких погодних умовах.

Мельбурн

У 2018 році Мельбурн презентував пілотну програму "20-хвилинного району". 20-хвилинний район полягає у тому, щоб жити локально та підвищити якість життя. Мельбурн вибрав 20-хвилинну відстань, оскільки дослідження показали, що це максимальний час, який люди готові витратити на прогулянку, щоб отримати доступ до щоденних потреб. Це 8 000 метрів пішки від дому до місця призначення і назад. У 2018 році були реалізовані кілька пілотних проєктів у трьох районах з подальшими звітами та рекомендаціями.

15-хвилинне місто

В межах близькості

Нова модель урбаністичного планування, яка може змінити столицю, ставить за мету зменшити заміщення. Це звучить знайомо і дуже актуально, чи не так? Залишатися у власному районі — це те, що ми робили під час локдаунів, чи не так?

Карлос Морено: "COVID-19 прискорив впровадження концепції 15-хвилинного міста в багатьох містах завдяки відродженню близькості, використанню активної мобільності та зміцненню соціальних зв'язків. Ви знайомитесь зі своїм районом і купуєте у місцевих торговців, ремісників та підприємців. Це збільшує наші соціальні контакти, і ми зустрічаємо нових людей."

У багатьох містах було заохочено велоспорт і пішохідні прогулянки, а також створені нові велосипедні доріжки. У європейських містах рівень використання велосипедів зріс на 30%, у Нью-Йорку на 67%, а в Пекіні на 150%. Мери з організації C40 включили концепцію 15-хвилинного міста до загальної програми для відновлення після кризи та здійснення екологічних змін.

Цифровізація

Цей додатковий вимір є надзвичайно важливим для модифікованої концепції 15-хвилинного міста. Цифровізація, особливо під час пандемії COVID-19, зробила можливим працювати з дому та спілкуватися віртуально. Цифрові рішення забезпечують реалізацію трьох вищезгаданих вимірів. Цифрові інструменти пропонують різноманітні форми модальностей, такі як прокат велосипедів, онлайн-платежі, технології блокчейн та вимірювання викидів і моніторинг потоку транспорту.

15-хвилинне місто

Також з'явиться мобільність поблизу будинків, якої раніше не було, і, можливо, саме там розвиватиметься концепція так званого 15-хвилинного міста.

Аурелієн Котте з Transdev пояснює: "Дивлячись у майбутнє, справжнє питання полягає в тому, чи стане робота з дому постійним явищем, і якщо так, то скільки днів на тиждень це буде? Ця зміна в сценарії роботи матиме суттєвий вплив на всі транспортні мережі, оскільки вони будуть менш перевантажені, а користувачі будуть вимагати послуг на 2-3 дні на тиждень замість місячних чи річних абонементів. Також з'явиться мобільність навколо будинків, якої раніше не було, і, можливо, саме там розвиватиметься так зване 15-хвилинне місто. Ймовірно, також буде спостерігатися вихід з центру міст для сімей, які зрештою шукатимуть більше зелених зон та простору. MaaS (Мобільність як послуга) продемонструє відсутність додаткових рішень для першої та останньої милі, що є необхідними для громадського транспорту в віддалених передмістях – MaaS стане рішенням для браку пропозиції в сільських районах."

За матеріалами intertraffic.com

 

Концепція 15-хвилинного міста є надзвичайно перспективною і для України. Вона здатна значно покращити якість життя, забезпечуючи комфорт, безпеку та ефективність у міському середовищі. Враховуючи особливості країни, зокрема високий рівень урбанізації, проблеми з забрудненням повітря та перевантаженням транспортних мереж, впровадження цієї концепції дозволить створити більш стійку та адаптивну інфраструктуру.

В Україні вже активно розвиваються унікальні технології для "розумних міст", зокрема системи автоматизації, енергозбереження та дистанційного управління інфраструктурою. Ці інноваційні рішення можна масштабувати на всю країну, адаптуючи їх до місцевих умов. Запровадження технологій для управління транспортними потоками, енергоспоживанням та розвитком зелених зон дозволить значно знизити викиди і покращити екологічну ситуацію в містах.

Важливим аспектом є підтримка децентралізації, що дозволяє ефективно розвивати інфраструктуру на рівні місцевих громад. Завдяки цьому можна створити комфортне середовище для життя, роботи та відпочинку без потреби в тривалих поїздках. Підтримка малого бізнесу, розвиток місцевих підприємств та інфраструктури допоможе знизити залежність від автомобілів, збільшити соціальну активність і забезпечити економічну стабільність.

В Україні є великий потенціал для застосування інноваційних рішень у сфері екології та сталого розвитку. Наприклад, інвестиції у розвиток велосипедної інфраструктури, покращення якості громадського транспорту та зелених зон можуть сприяти досягненню цілей концепції 15-хвилинного міста. Використовуючи найкращі практики світу та унікальні національні напрацювання, ці рішення можна адаптувати та реалізувати, роблячи життя громадян більш комфортним, безпечним і ефективним.

Схожі новини

Відгуків (0)
Незареєстровані користувачі не можуть додавати відгуки.
Увійдіть або зареєструйтесь
Top